فریبا رنجبر

تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

همانطور که می دانید اپلای کردن به معنی گرفتن پذیرش از یک دانشگاه خارجی و اقدام برای مهاجرت به آن کشور و سپس تحصیل کردن در آن دانشگاه است. برای اینکه بتوانید اپلای کنید ابتدا باید بتوانید پذیرش یک دانشگاه خارجی را داشته باشید و لازمه این کار نیز فرستادن رزومه خود برای آنها است. در این میان کشورهای مختلفی وجود دارند که برای تحصیل در مقاطع بالاتر، مناسب هستند. از جمله این کشورها کانادا است که سالانه مهاجرین زیادی را در خود جای می دهد. دانشجویان ایرانی تمایل زیادی برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا را دارند. در این مقاله قصد داریم به تحصیل در مقطع دکترا در کانادا بپردازیم و به عواملی که باعث می شود دانشجویان زیادی، کانادا را برای تحصیلات تکمیلی خود انتخاب کنند، اشاره خواهیم کرد.  

Image

چرا تحصیل در مقطع دکترا در کانادا اهمیت دارد؟

کانادا یکی از کشورهای مهاجرپذیر دنیا محسوب می شود و در سال های اخیر رشد مهاجرت به این کشور 30% افزایش داشته است. کانادا دارای بیش از 100 دانشگاه معتبر است که فرصت تحصیل برای بسیاری از دانشجویان را فراهم می کند. یکی از مواردی که باعث می شود تحصیل در مقطع دکترا در کانادا برای بسیاری از دانشجویان اهمیت داشته باشد، گرفتن فاند از طرف دانشگاه است. بسیاری از این دانشگاه ها دولتی هستند و تأمین بودجه آنها از طرف نهادهای دولتی انجام می شود. هزینه زندگی در کانادا به نسبت درآمد و فاندی که از طرف دانشگاه بدست می آید، مناسب است. دانشگاه های کانادا از محبوبیت بالایی برخوردارند به طوریکه هر ساله تعدادی از دانشگاه های کانادا در بین 100 دانشگاه برتر دنیا قرار می گیرند و این امر برای کسانی که قصد گرفتن مدرک تحصیلی معتبر خارجی را دارند، بسیار با اهمیت است. 

مطلب پیشنهادی: مهاجرت تحصیلی

شرایط تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

هر دانشگاهی در سرتاسر دنیا برای پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی شرایط خاص خود را دارد. برای تحصیل در مقطع دکترا در کانادا لازم است شرایط لازم برای آن را کسب کنید. در ابتدا باید بدانید که دوره دکترا در کانادا به طور تقریبی 3 الی 5 سال طول می کشد. از آنجائیکه زبان تحصیلات در اغلب دانشگاه های کانادا انگلیسی است بنابراین لازم است مدرک زبان انگلیسی داشته باشید. مدرک زبان مورد تأیید در دانشگاه های کانادا تافل با نمره بالای 95 و آیلتس با نمره بالای 7 است. شرایط سنی زیر 32 سال کار اپلای را برای شما آسانتر خواهد کرد هر چند شرط لازم برای اپلای در کانادا نیست. داشتن مقالات ISI و معتبر می تواند شانس پذیرش شما را بیشتر کند.  مهاجرت تحصیلی
هزینه های بالای زندگی در کانادا باعث می شود که در حین تحصیل به کار نیز بپردازید که بنا به قوانین دانشگاه امکان کار در حین تحصیل تا 20 ساعت در هفته، وجود دارد. البته در مقاطع دکترا امکان کارهایی همچون دستیار پژوهشی (PA) و یا دستیار آموزشی (TA) نیز فراهم است که می تواند تا حدودی مشکلات مالی را برطرف کند. از طرفی دولت نیز برای برخی از دانشجویان، بورسیه های مختلفی در نظر گرفته است که می توانید از آنها نیز استفاده کنید.  بورسیه تحصیلی

Image

مطلب پیشنهادی: بورسیه تحصیلی

چگونگی اپلای در مقطع دکترا در کانادا

اگر هدف شما تحصیل در مقطع دکترا در کانادا باشد باید برای اپلای گرفتن کارهای زیر را انجام دهید:
-    ابتدا باید تعیین کنید که در چه نوع دوره ای از دکترا قصد تحصیل را دارید. بعضی از دوره ها ساختارمند (structured PhD) هستند یعنی موضوع پژوهش از قبل معین شده است. اما بعضی دیگر از دوره ها آزاد هستند و خود شخص باید موضوع پژوهش را تعیین کند. 
-    چنانچه دوره ی آزاد را انتخاب کردید، باید یک پروپوزال بنویسید و در مورد ارزشمند بودن کار و پژوهش خود توضیح دهید. 
-    یک انگیزه نامه برای خود بنویسید و تمامی کارهای قبلی و کارهایی که در آینده علاقه مند به انجام آن هستید را بیان کنید. 
-    معرفی نامه از طرف اساتید خود تهیه کنید.
-    کارنامه و مدارک تحصیلی خود را بفرستید. برای این کار لازم است ترجمه ای معتبر از مدارک تحصیلی خود داشته باشید.
-    رزومه ای مناسب تهیه کرده و ارسال کنید.
-    نتایج مربوط به آزمون زبان را بفرستید.
-    شرکت در یک مصاحبه پذیرش برای دانشگاه هایی که اعلام می کنند نیز لازم است. 

Image

چنانچه در اپلای قبول شوید باید از دانشگاه، یک مجوز تحصیل در کانادا درخواست کنید تا بتوانید در کانادا اجازه اقامت داشته باشید. در ادامه مدارک مورد نیاز خود را تهیه کرده و در موعد مقرر اقدام به رفتن کنید. مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا عبارتند از: پاسپورت، شناسنامه، تمکن مالی (10 هزار دلار کانادا)، مدارک دانشگاهی، مدارک پذیرش در یکی از دانشگاه های کانادا، مدارکی مربوط به سوابق شغلی، ارائه بیمه درمانی و فرم درخواست ویزا. در این مقاله سعی کردیم شرایط تحصیل در مقطع دکترا در کانادا را بیان کنیم. اشاره کردیم که کشور کانادا موقعیت های مناسبی برای تحصیل در مقاطع دکترا دارد که باعث شده دانشجویان زیادی از سرتاسر دنیا برای اپلای اقدام کنند. همچنین شرایط مناسبی برای کسانی که بخواهند در کانادا زندگی کنند فراهم شده است و این امر باعث شده تا ایرانیان زیادی اقدام به اپلای بگیرند. برای کسانی که بخواهند همزمان با تحصیل، کار کنند، این امکان از طرف دانشگاه فراهم شده است اما فقط حداکثر 20 ساعت در هفته. البته در برخی رشته ها می توان به صورت دستیار پژوهشی و یا دستیار آموزشی کار کرد و مقداری از هزینه های زندگی را تأمین نمود. در پایان نیز طریقه انجام اپلای را به صورت مختصر عنوان کردیم. 

مطلب قبلی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا چه مدارکی لازم است؟
مطلب بعدی تحصیل رایگان در آمریکا امکان پذیر است؟
138 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
 

نوشتن یک نظر

با تکمیل این فرم شما شرایط و قوانین و حریم خصوصی این سایت رو خوانده و قبول میکنید
افزودن نظر

انتخابگر پوسته