فریبا رنجبر

چرا دانشجویان کانادا را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می کنند؟

در بین کشورهای مختلف دنیا، کانادا جزء کشورهایی است که مهاجرین زیادی را در خود جای می دهد. نبود امکانات مناسب و آینده شغلی برای بسیاری از جوانان ایرانی، باعث می شود هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان تصمیم به مهاجرت بگیرند. از جمله کشورهایی که بسیار مورد توجه ایرانی ها قرار گرفته، کشور کانادا است. البته طی سالهای اخیر کشور آمریکا نسبت به پذیرفتن مهاجرین ایرانی قانون های سختی را اعمال کرده و این نیز عاملی شده است تا بسیاری از مردم به سمت کانادا مهاجرت کنند. از طرفی کشور کانادا از هر قوم مذهبی حمایت می کند و این امر باعث شده است، دانشجویان بیشتری با فرهنگ ها و تمایلات مذهبی مختلف برای رفتن به کانادا رغبت پیدا کنند. در ادامه به برخی مزیت های مهاجرت به کانادا اشاده خواهیم کرد تا دریابیم چرا دانشجویان کانادا را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می کنند؟

Image

مطلب پیشنهادی: مهاجرت تحصیلی

مزیت های کشور کانادا برای مهاجرت

مزیت های کشور کانادا رامی توان در چند جمله خلاصه کرد:
-    امنیت و آرامش در این کشور بسیار بالا است.
-    مردم کانادا خونگرم و مودب هستند.
-    سیستم تحصیلی در کشور کانادا استاندارد بالایی دارد.
-    خدمات درمانی خوبی در این کشور ارائه می شود.
-    کشور کانادا دارای اقتصاد قوی و پایداری است.
-    دارای امکانات عمومی فراوانی مانند کتابخانه ها، پارک ها و اماکن تفریحی است.
-    روند رشد فناوری در کانادا بسیار سریع است.
-    داراری دانشگاه های معتبر در سطح بین المللی است.

فرصت های شغلی در کانادا

برای اینکه بفهمیم چرا دانشجویان کانادا را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می کنند؟ بیایید در مورد فرصت های شغلی که در کشور کانادا وجود دارد صحبت کنیم. کشور کانادا در سال های اخیر از لحاظ اقتصادی رشد بی سابقه ای داشته است و این امر به دلیل جذب نیروی کار متخصص بوده است. هم اکنون کانادا 19 میلیون نفر نیروی کار دارد که از این بین بیشتر مشغول به کار خدماتی هستند. بخش تولید هواپیما و وسایل نقلیه نیز نیروی کار زیادی را در این کشور جذب می کند. 13 درصد نیروی کار در کانادا به بخش تولید اشتغال دارند. 

Image

 
مشاغلی مانند مهندسی برق، نجاری، لوله کشی، مراقبت های بهداشتی و فناوری اطلاعات از جمله شغل هایی هستند که کرافرمایان کانادایی به دنبال متخصصین در این حوزه ها هستند. از آنجائیکه کشور کانادا در امر تحصیلات و آموزش کشوری پیشرو در دنیا محسوب می شود، دانشجویان زیادی را برای تحصیل در دانشگاه های خود جذب می کند. از اینرو دانشجویان رشته های مختلف می توانند برای اپلای اقدام کرده و در اولین فرصت به تحصیلات خود در این کشور ادامه دهند. 
حال چرا دانشجویان کانادا را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می کنند؟ با توجه به قدمت و اعتبار بالای دانشگاه های کانادا، گرفتن مدرک تحصیلی از این دانشگاه ها، می تواند فرایند جذب شدن در بازار کار را برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف فراهم کند. از طرفی گرفتن اقامت دائم در کانادا نیز نسبتاً امکان پذیر است و مسیر مشخصی دارد به این صورت که بعد از فارغ التحصیلی می توان درخواست ویزای کار نمود و در این کشور مشغول شد. بعد از 18 ماه کار در این کشور امکان درخواست اقامت دائم برای افراد فراهم می شود و بعد از 5 سال کار، رسماً اقامت دائم را می توان دریافت نمود و یکی از شهروندان کانادا شد. 

مطلب پیشنهادی: بورسیه تحصیلی

هزینه زندگی در کانادا

برای پاسخ کامل تر به اینکه چرا دانشجویان کانادا را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می کنند؟ می تواند گفت هزینه های نسبتاً مناسب زندگی در کانادا است. در کشور کانادا هزینه های زندگی نسبت به آمریکا و انگلستان بسیار کمتر است. با صرف مقدار کمی از درآمد خود می توانید غذای روزانه خود را تهیه کرده و در خیلی از شهرهای کانادا، خانه مناسب اجاره کنید با وجود این کشور کانادا برای دانشجویان خارجی، خوابگاه هایی در نظر گرفته است که می تواند هزینه زندگی در آنجا را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد. آنچه برای بسیاری از دانشجویان مایل به مهاجرت به کانادا مشکل ایجاد کرده، معضل رفت و آمد به این کشور است چرا که فاصله آن با ایران بسیار زیاد است.  هزینه شهریه در دانشگاه های کانادا بسیار پایین است و این موضوع می تواند برای بسیاری از دانشجویان که قصد مهاجرت به آنجا را دارند اهمیت بالایی داشته باشد. به عنوان مثال شهریه دوره کارشناسی در یکی از دانشگاه غیر دولتی کانادا حدود 11000 دلار در سال است و این در حالی است که هزینه شهریه برای دانشگاه های دولتی پایین تر است. از جمله مزیت هایی که تحصیل در کانادا دارد این است که دولت کانادا برای دانشجویان، بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی متنوعی در نظر گرفته است که برای کسانی که نمی توانند از عهده مخارج زندگی در کانادا بربیایند، فرصت مناسبی ایجاد می کند. البته فرصت کار کردن در طول هفته نیز برای دانشجویان فراهم است که می تواند در امر سهولت تأمین مخارج زندگی به آنها کمک کند.  بورسیه تحصیلی

Image

در این مقاله سعی کردیم با بیان مواردی که باعث مهاجرت داشجویان زیادی به کانادا می شود، به این سوال پاسخ دهیم که چرا دانشجویان کانادا را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می کنند؟ اشاره کردیم که از جمله این دلایل می تواند مزیت های زندگی در کانادا باشد مانند امنیت بالای زندگی در آنجا یا استاندارد بالای تحصیلات و خدمات درمانی. همچنین اشاره کردیم که در کشور کانادا فرصت های شغلی مناسبی برای فارغ التحصیلان وجود دارد. در پایان با اشاره به هزینه های مقرون به صرفه زندگی در کانادا، انتخاب این کشور را به عنوان کشوری که می توان به راحتی در آن زندگی کرد را انتخابی هوشمند می دانیم. 

مطلب قبلی تحصیل رایگان در آمریکا امکان پذیر است؟
مطلب بعدی چه کشورهایی آزمون ACT را به رسمیت شناختند؟
164 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
 

نوشتن یک نظر

با تکمیل این فرم شما شرایط و قوانین و حریم خصوصی این سایت رو خوانده و قبول میکنید
افزودن نظر

انتخابگر پوسته