مدرسه پلی تکنیک

 مدرسه پلی تکنیک پاریس Ecole Polytechnique  از معتبرترین و قدمی ترین دانشگاه های فنی مهندسی فرانسه است. این دانشگاه در رده بندی دانشگاه های جهان رتبه بالایی دارد و در زمینه علوم طبیعی تخصص بیشتری دارد. بسیاری از دانشجویان سراسر جهان علاقمند به تحصیل در این کشور زیبا و این موسسه پیشرفته هستند. همچنین در گذشت نیز افراد بزرگ و نامداری از سراسر جهاندر این دانشگاه تحصیل کرده اند. تحصیل در این دانشگاه بسیار پرطرفدار است چرا که این دانشگاه دارای مزایای زیادین سبت به بسیاری از دانشگاه های جهان است. در ادامه این مقاله قصد داریم به نحوه  اپلای از مدرسه پلی تکنیک و همچنین مزایای مختلف و شرایط تحصیل در این دانشگاه بپردازیم.

مدرسه پلی تکنیک کجاست؟

اکول پلی تکنیک یکی از مدارس یا دانشکده های بزرگ فرانسه است که در سال 1794 پایه گذاری شد و تا سال 1976 در محله لاتین شهر پاریس قرار داشت و از آن سال به بعد به منطقه پالزو پاریس منتقل شد. امروزه اما این موسسه در 30 کیلومتری مرکز پاریس و در خارج از شهر قرار دارد. این دانشگاه دارای 4600 دانشجو و استاد است. پردیس اصلی این دانشگاه دارای بالغ بر 160 هکتار فضای باز و تجهیزات گسترده ای از وسایل ورزشی است و  این دانشگاه همچنین دارای تعداد زیادی موزه، کتابخانه، مرکز خلاقیت و کارآفرینی است با نزدیک به 3000 دانشجو است که نزدیک به نیمی از آن ها را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

 

مدرسه پلی تکنیک کجاست

 

اخذ پذیرش مدرسه پلی تکنیک

در دوره های گذشته افراد ایرانی و دانشجویان بین المللی بسیاری در این دانشگاه تحصیل کرده اند. برای پذیرش در این دانشگاه باید شرایط مشخصی را داشته باشید و در تاریخ مشخص شده درخواست پذیرش خود را به همراه مدارک مورد نیاز برای دانشگاه ارسال کنید و منتظر نتایج این دانشگاه بمانید. برای ثبت نام و پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی مدرسه پلی تکنیک، دانشجو ملزم به ارائه مدارک زیر را به دانشگاه است:

  • داشتن مدرک کارشناسی مرتبط و از دانشگاه معتبر 
  • کارنامه و ریز نمرات رسمی مقطع کارشناسی
  • حداقل 2 توصیه نامه از اساتید اخرین دانشگاه محل تحصیل
  • رزومه علمی و تحصیلی قوی
  • نمره قبولی زبان انگلیسی ؛ برای ثبت نام در این دانشگاه دانشجو باید حداقل نمره 90 را در آزمون تافل و نمره 6.5 را در آزمون آیلتس را کسب کنند. 

اخذ پذیرش دانشگاه آکسفورد با آقای اپلای

رتبه مدرسه پلی تکنیک

اکول پلی تکنیک در میان دانشگاه های جهان از رتبه بالایی برخوردار است. این مدرسه در رتبه بندی دانشگاه های جهان توسط موسسه QS توانست در رده 60 قرار بگیرد. همچنیناین دانشگاه در ارزیابی موسسه تایمز در سال 2020 رتبه 93 دانشگاه های جهان را کسب کرد. این دانشگاه دانشمندان بسیار زیادی را به جهان معرفی کرد و بسیاری از دانشجویان این دانشگاه موفق به کسب جوایز نوبل در سال های مختلف شدند. مدارک اخذ شده از مدرسه پلی تکنیک دارای اعتبار بسیار بالایی در جهان است و دانشجویان این دانشگاه می توانند بعد از فارغ التحصیلی از این دانشگاه به کار مشغول شوند. 

 

مدرسه پلی تکنیک

 

دانشکده های مدرسه پلی تکتینک

مدرسه پلی تکنیک پاریس رشته های متنوعی را در ساختمان ها و دانشکده های متعددی ارائه می کند. مدرسه پلی تکنیک در کنار علوم هندسی رشته های دیگری را نیز ارائه می کند. دانشکده های این دانشگاه عبارتند از:

  • دانشکده فیزیک 
  • دانشکده مکانیک
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده زیست شناسی
  • دانشکده نوآوری و کارآفرینی
  • دانشکده علوم کامپیوتر
  • دانشکده شیمی
  • دانشکده ریاضیات محض
  • دانشکده ریاضیات کاربردی
  • دانشکده علوم اجتماعی و علوم انسانی
  • دانشکده فرهنگ و زبان

 

قدیمی ترین ساختمان مدرسه  پلی تکنیک

اخذ پذیرش دانشگاه لوند با آقای اپلای

همچنین این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد تنها رشته های زیر را ارائه می کند:

  • ریاضیات کاربردی؛ گرایش های ریاضی و مدلسازی، نظریه احتمال و مالی، نظریه احتمالات و هندسه
  • شیمی؛ گرایش شیمی مولکولی
  • سیستم اطلاعات پیچیده؛ گرایش طراحی و مدیریت سیستم اطلاعات پیچیده
  • علوم کامپیوتر؛ گرایش علوم پایه
  • اقتصاد؛ گرایش های تحلیل اقتصادی و سیاست، اقتصاد انرژی، محیط زیست، توسعه پایدار، اقتصاد بازارها و سازمان ها
  • مهندسی برق
  • مکانیک، در بیشتر گرایش ها 
  • بیولوژی مولکولی و سلولی؛ گرایش مهندسی ساختاری ئ کاربردی بیومولکول ها
  • فیزیک و برنامه های کاربردی؛ در بیشتر گرایش ها
  • علوم، فناوری، جامعه؛ گرایش های پروژه، نوآوری و مفهوم، صنعت شبکه و اقتصاد دیجیتال، علوم شناختی و سیستم های پیچیده 

 

هزینه تحصیل در مدرسه پلی تکنیک 

مدرسه پلی تکنیک از دانشگاه های دولتی کشور فرلنسه است و هزینه های تحصیل در آن بالا نیست.  هزینه تحصیل در این دانشگاه بستگی به رشته مورد نظر و مقطع تحصیلی دانشجو دارد. دانشجویان برای اطلاع دقیق از هزینه تحصیل در این دانشگاه می توانند با انتخاب رشته موردنظرشان هزینه های شهریه دانشگاه را در سایت آن مشاهده کنند. دانشجویان بین المللی باید بتوانند هزینه های زندگی در فرانسه را نیز تامین کنند. به همین دلیل این دانشگاه امکاناتی را فراهم کرده است که دانشجویان بتوانند راحت تر تحصیلات خود را در این دانشگاه ادامه دهند. دانشجویان می توانند در زمان ثبت نام و در تاریخ های معین شده جهت رزرو خوابگاه اقدام کنند. همچنین این مدرسه به دانشجویان خود فرصت انجام کارهای دانشجویی را نیز می دهد تا بتوانند هزینه های تحصیل خود در فرانسه را تامین کنند. 

تحصیل رایگان در مدرسه پلی تکنیک

تحصیل به صورت کلی در مدرسه پلی تکنیک رایگان نیست اما دانشگاه امکاناتی را برای دانشجویان از قبیل اعطای وام های دانشجویی و کمک هزینه های مالی را فراهم کرده است که دانشجویان بتوانند با هزینه های کمتری به تحصیل خود ادامه دهند. همچنین دانشجویان می توانند برای تحصیل در این دانشگاه از بورسیه های مختلف دانشگاهی استفاده کنند. بریا دریافت هر نوع کمک هزینه های مالی در این دانشگاه، دانشجو باید درخواست خود را به دانشگاه ارائه کند. مسئولین این مرکز بررسی های لازم را انجام داده و در صورتی که دانشجو شرایط لازم را داشته باشد کمک هزینه های مالی به او تعلق می گیرد. 

شرایط بورسیه مدرسه پلی تکنیک

یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است اما زندگی در این مقصد محبوب چندان هم ارزان و به صرفه نیست. اما کشور فرانسه برای دانشجویان بین المللی بورسیه هایی را اختصاص داده است. این بورسیه ها تنها برای تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک پاریس نیست بلکه دانشجویان بین المللی برای تحصیل در هر دانشگاهی در فرانسه می توانند زا یان بورسیه های استفاده کنند. بورسیه تحصیلی این کشور بر اساس معیار های اجتماعی فرد به برخی از دانشجویان داده می شود. مهمترین شرط برای کسب این بورسیه ها اقامت به مدت 2 سال در فرانسه و دادن مالیات به ای کشور است. بورسیه های تحصیلی در فرانسه انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن ها بعضی از هزینه ها را پوشش می دهد. برخی از بورسیه هایی که مدرسه پلی تکنیک به دانشجویان بین المللی این کشور اختصاص می دهد به شرح زیر هستند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاص خودشان است.

  • بورسیه های تحصیلات عالی
  • École Normale Supérieure International Selection
  • Ampere Scholarships of Excellence at ENS de Lyon
  • Emily Boutmy Scholarships at Sciences Po University
  • Université Paris-Saclay International Master’s Scholarships 
  • Grenoble Institute of Technology Foundation Scholarships
  • INSEAD MBA Scholarships
  • HEC Paris MBA Scholarships

اخذ پذیرش دانشگاه سیدنی با آقای اپلای

سایت مدرسه پلی تکنیک 

برای تحصیل در اکول پلی تکنیک پاریس و اطلاع از شرایط تحصیل در این دانشگاه می توان اطلاعات لازم را از سایت دانشگاه کسب کرد. تمامی شرایطی که دانشجویان لازم است قبل از اقدام برای اخذ پذیرش از این دانشگاه باید بدانند در این سایت وجود دارد. اطلاعاتی همچون رزرو خوابگاه، ددلاین و تاریخ های اخذ پذیرش و اطلاعات مربوط به هر شرته در این سایت موجود است. همچنین هر کدام از دانشکده های این مرکز به طور جداگانه اطلاعاتی مربوز به هر رشته را در سایت خود قرار می دهند. 

مزایا و امکانات اکول پلی تکنیک

این دانشگاه برای دانشجویان شرایطی رفاهی بسیاری همچون خوابگاه ها و امکانات ورزشی و فرهنگی زیادی را فراهم کرده است تا تمامی دانشجویان بتوانند در کمال آسایش و به تحصیل و تحقیقات بپردازند. در طول دو قرن پیش دانشمندان و افراد بنام بسیاری در این دانشگاه تحصیل کردند. در این دانشگاه رشته های تحصیلی مختلفی آموزش داده می شود و به همین دلیل دانشجویان می توانند به شکل آزادتری رشت انتخاب کند. یکی از مهمترین مزایای این دانشگاه وجود 1500 واحد آپارتمان جهت سکونت دانشجویان در ساختمان خود دانشگاه است. این موضوع باعث می شود دانشجویان از لحاظ محل زندگی دغدغه ای نداشته باشند و شرایط تحصیل و زندگی برایشان راحت تر شود. مدرسه پلی تکنیک همچنین خدمات مشاوره ای و سلامت نیز به دانشجویان می دهد و این موسسه دارای مرکز پزشکی مخصوص به خود است و متخصصین در زمینه خدمات اجتماعی، روانشناسی و بهداشتی به دانشجویان خدمات می دهد. Ecole Polytechnique   در زمینه پذیرش دانشجویان و کارکنان بین المللی بسیار فعال است و حدود 35 درصد از دانشجویان این دانشگاه و 39 درصد از کارکنان آن را افراد خارجی تشکیل می دهند. 
 

سالن های مطالعه اکول پلی تکنیک

مطلب پیشنهادی: مهاجرت تحصیلی

مشاهیر مدرسه پلی تکنیک

مشاهیر زیادی در این دانشگاه تحصیل کرده اند که در میان این افراد اسامی  3 نفر از افرادی که موفق به کسب جایزه نوبل و 3 نفر از روسای جمهور ادوار مختلف فرانسه به چشم می خورد. برخی از مهمترین مشاهیر و نامداران فرانسوی که در این دانشگاه تحصیل کرده اند عبارتند از:

  • هانری آنتوان بکرل: فیزیکدان فرانسوی و کاشف پدیده پرتوزایی که در سال 1903 به همراه ماری کور و پیر کوری جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند.
  • آندره ماری آمپر: فیزیکدان فرانسوی که از کاشفان الکترومغناطیس به شمار می رود و  واحد جریان الکتریکی نیز به افتخار او به نام آمپر نامگذاری شده است. 
  • نیکولا لئونارد سعدی کارنو فیزیکدان  فرانسوی که قانون دوم ترمودینامیک را کشف کرد و چرخهع کارئو در ماشین گریمایی نیز به افتخار او به این نام شناخته می شود. 
  • آندره سیتروئن: صنعتکار برجسته فرانسوی که بنیانگذار شرکت خودروسازی مشهور سیتروئن بود و در سال 1900 میلادی از اکول پلی تکنیک فارغ التحصیل شدند. 
  • کاظم حسینی: یکی از افراد مشهور ایرانی که به عنوان اولین فارغ التحصیل ایرانی مدرسه پلی تکنیک پاریس شناخته می شود و در جریان ملی شدن صنعت نفت نیز نقش مهمی ایفا کرده بود. 


دانشگاه اکول پلی تکنیک یکی از قدیمی ترین دانشگاه های فرانسه است. این مدرسه در قرن 17 میلادی تاسیس شد و در طول فعالیت خود دانشمندان بزرگ و نامداری را به جهان معرفی کرد. بسیاری از نظریه های پایه علم فیزیک و شیمی در این دانشگاه و به دست دانشجویان و فارغ التحصیلان آنشکل گرفتند. دانشگاه اکول پلی تکنیک دارای مزایای زیادی نسبت به دانشگاه های دیگر است. این دانشگاه قریب به 3000 دانشجو دارد که نزدیک به نیمی از آن ها را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. جهت ثبت نام و پذیرش در اکول پلی تکنیک دانشجویان متقاضی باید مدارک خود را آماده و دانشگاه ارائه کنند. دانشجویانی که شرایط مالی آن ها خوی نیست و مایل به تحصیل در این دانشگاه هستند می توانند از بورسیه های تحصیلی این دانشگاه استفاده کنند اما مهمترین شرط بهرمندی از بورسیه های کشور فرانسه اقامت دو ساله در این کشور و پرداخت مالیات است. اکول پلی تکنیک پاریس از بهترین دانشگاه های این کشور است و در سال اخیر در رتبه 60 جهان قرار داشت. 

1906 رتبه بندی این مطلب:
5.0

نوشتن یک نظر

با تکمیل این فرم شما شرایط و قوانین و حریم خصوصی این سایت رو خوانده و قبول میکنید
افزودن نظر

انتخابگر پوسته