فریبا رنجبر

تحصیل رایگان در آمریکا امکان پذیر است؟

کشور آمریکا با داشتن بهترین و معتبرترین دانشگاه های دنیا، مقصد اکثر دانشجویان برای ادامه تحصیل است.کسب مدرک در اکثر دانشگاه های آمریکا می تواند آینده شغلی شما را تضمین کند. از طرفی زندگی در آمریکا نیز از مزایای زیادی برخوردار است که مهاجرت به این کشور را جزء آرزوی بسیاری از دانشجویان کرده است. تحصیل در آمریکا مانند اکثر کشورهای دنیا، مستلزم پرداخت هزینه است و این امر با توجه به بالا بودن هزینه ها در کشورهای خارجی مانند آمریکا، برای دانشجویان ایرانی ایجاد مشکل کرده است. به همین دلیل اغلاب این سوال برای اکثر مردم پیش می آید که آیا تحصیل رایگان در آمریکا امکان پذیر است؟ در ادامه به شرایطی که در کشور آمریکا برای تحصیل رایگان وجود دارد خواهیم پرداخت. اپلای

Image

شرایط تحصیل رایگان در آمریکا

بر خلاف برخی کشورهای اروپایی، برای اینکه بتوان در آمریکا به صورت رایگان تحصیل کرد باید از بورسیه ها و فاندهایی که این کشور برای دانشجویان و یا دانش آموزان در نظر گرفته است استفاده کرد. اما دریافت چنین بورسیه هایی آسان نیست و مستلزم کسب امتیاز بالا نسبت به رقبا است. کمک هزینه های تحصیلی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است که بدست آوردن آن کار دشواری است و دانش آموزان باید در آزمون های مختلفی که برای آنها در نظر می گیرند شرکت کرده و نمرات بالایی کسب نمایند. 
 
دانشگاه های آمریکا نیز دارای بورسیه هایی هستند که امکان تحصیل رایگان را برای برخی از دانشجویان فراهم می کنند اما بدست آودن شرایط کسب این بورسیه ها نیز کمی مشکل است. بسیاری از دانشگاه های آمریکا، دولتی هستند و از کمک دولت برخوردارند اما قبول شدن در این دانشگاه ها کمی مشکل است و برای اکثر دانشجویان امکان آن وجود ندارد. 
با توجه به همه این مطالب آیا همچنان تحصیل رایگان در آمریکا امکان پذیر است؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: مهاجرت تحصیلی

1) تحصیل رایگان برای مقطع کارشناسی

برای پاسخ به این سوال که آیا تحصیل رایگان در آمریکا امکان پذیر است؟ باید ببینیم شرایط تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی در آمریکا به چه شکل است. در این مقطع با توجه به شرکت دانشجویان بیشتر، امکان دریافت کمک هزینه و یا بورسیه تحصیلی بسیار ضعیف است و این امر برای دانشجویان بین الملل بدتر نیز می شود چرا که این بورسیه ها بیشتر برای دانشجوهای داخلی در نظر گرفته می شود. با وجود این چنانچه رزومه قوی و نمرات بالایی در مقاطع قبلی داشته باشید و همچنین مدرک زبان آیلتس بالای 6 و تافل بالای 90 را کسب کنید، می توانید از این بورسیه ها بهره مند شوید. مهاجرت تحصیلی

2) تحصیل رایگان برای مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد شرایط کمی بهتر است اما همچنان بدست آوردن بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی سخت و طاقت فرسا است. برای این منظور باید نمرات و معدل دانشجو در مقاطع قبلی بسیار خوب و عالی باشد. همچنین فرد باید مدرک زبان تافل و یا آیلتس را با درجات بسیار عالی کسب کند تا شانس دریافت بورسیه تحصیلی را داشته باشد. اگرچه برخی دانشگاه ها بعد از گذراندن یک ترم و کسب نمرات عالی در دروس، تخفیفاتی برای شهریه دانشجویان در نظر می گیرند اما هرگز تحصیلات فرد رایگان نخواهد شد.  

Image

 3) تحصیل رایگان برای مقطع دکترا

در نهایت برای اینکه بفهمیم تحصیل رایگان در آمریکا امکان پذیر است؟ نگاهی به شرایط تحصیل رایگان در دوره دکترا خواهیم پرداخت. بر خلاف مقاطع قبلی امکان تحصیل رایگان در دوره دکترا برای فرد بیشتر خواهد بود چرا که در این مقطع تعداد دانشجویان شرکت کننده بسیار کمتر است و هزینه هایی که دولت و دانشگاه برای پیشرفت علم در کشور خود دارند بیشتر به این مقطع معطوف می شود. از طرفی تعداد دانشجویان داخلی در این مقطع نسبت به مقاطع قبلی کمتر می شود و بنابراین امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی بیشتر خواهد شد. 

مطلب پیشنهادی: بورسیه تحصیلی

باید به این نکته توجه داشته باشید که چنانچه قصد تحصیل رایگان در آمریکا را دارید، بهتر است با یک استاد در زمینه رشته تخصصی خود ارتباط برقرار کنید و از طریق آن اقدام به پذیرش در دانشگاه مربوطه را داشته باشید. در این صورت فرد می تواند رزومه خود را برای استاد مورد نظر خود بفرستد و استاد مربوطه شرایط لازم برای دانشجو را مورد بررسی قرار می دهد. چنانچه شما را لایق دریافت بورسیه تحصیلی بداند، می توانید به صورت رایگان اقدام به پذیرش در دانشگاه، داشته باشید. در ادامه مدارک تحصیلی لازم را برای دانشگاه ارسال کرده که اعم از مدارک دانشگاهی مقاطع قبلی و مدارک مورد نیاز برای تعیین دانش زبان شما است. همچنین اگر دارای تحقیقات و مقالات علمی در مجلات معتبر بین المللی هستید، می توانید آنها را ارائه دهید. همچنین از توصیه نامه که استاد شما برای شما می نویسد، غافل نشوید.

Image

به طور خلاصه در پاسخ به این سوال که آیا تحصیل رایگان در آمریکا امکان پذیر است؟ باید اذعان کرد شزرایط مختلفی برای کسب آن وجود دارد که در این مقاله به طور مختصر به آن پرداختیم. بیان کردیم که کشور آمریکا و دانشگاه های آن از اعتبار علمی بالایی در بین دانشگاه های دنیا برخورد هستند و این امر باعث می شود دانشجویان زیادی از سرتاسر دنیا به این کشور مهاجرت کنند. از طرفی مخارج بالای تحصیل در این کشور باعث شده است تا اکثر دانشجویان به این فکر بیافتند که آیا تحصیل رایگان در آمریکا امکان پذیر است؟ شرایط لازم برای تحصیل رایگان در آمریکا را بررسی کردیم و دیدیم که هر چه در مقاطع تحصیلی بالاتر اقدام به پذیرش کنیم شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی داریم.

مطلب قبلی تحصیل در مقطع دکترا در کانادا
مطلب بعدی چرا دانشجویان کانادا را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می کنند؟
151 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
 

نوشتن یک نظر

با تکمیل این فرم شما شرایط و قوانین و حریم خصوصی این سایت رو خوانده و قبول میکنید
افزودن نظر

انتخابگر پوسته