فریبا رنجبر

چگونه می توان به راحتی بورسیه تحصیلی گرفت؟

اکثر افرادی که قصد درخواست مهاجرت و تحصیل را دارند می خواهند در هزینه های تحصیل خود صرفه جویی کنند. با افزایش نرخ ارز، بر تعداد افرادی که توانایی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در خارج از ایران را ندارند، افزوده می شود تا جایی که برخی از افراد حتی از رویای تحصیل در خارج از کشور چشم پوشی می کنند. یکی از بهترین راه ها برای کاهش هزینه های تحصیلی استفاده از بورسیه های مختلف است. اما گرفتن بورسیه به هیچ وجه فرآیند آسانی نیست و در واقع به دلیل رقابت شدید بسیار دشوار است.  

Image

مطلب پیشنهادی: مهاجرت تحصیلی

انواع بورسیه تحصیلی چیست؟

بورسیه ها انواع مختلفی دارند که هر کدام شرایط و ضوابط متفاوتی دارند. بورسیه نوعی فرصت است که توسط دانشگاه، دولت یا موسسه خصوصی به دانشجویانی که رزومه علمی بسیار خوبی دارند اعطا می شود. این بورسیه تحصیلی می تواند به دو روش اصلی ارائه شود:

بورسیه تحصیلی جزئی

تنها بخشی از هزینه های شما را پوشش می دهد. ممکن است به عنوان یک مبلغ ثابت در هر ترم به شما اختصاص داده شود یا به عنوان تخفیف شهریه در نظر گرفته شود. این نوع بورسیه بسیار رایج و متنوع است و دانشجویان می توانند در طول تحصیل از آن استفاده کنند. اپلای

بورسیه کامل

در این شکل بورسیه که اخذ آن بسیار سخت و رقابتی است علاوه بر بسته شهریه مبلغی نیز به عنوان هزینه زندگی به شما پرداخت می شود. برای واجد شرایط بودن برای بورسیه تحصیلی کامل، یک رزومه علمی و تحقیقاتی قوی مورد نیاز است.

سرمایه

Fund اصطلاحی است که در تحصیلات تکمیلی استفاده می شود و به هزینه ای اطلاق می شود که یک استاد، دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی به عنوان کمک هزینه تحصیلی به دانشجو می دهد. در حالی که دانشجویان همچنین می توانند برای پرداخت هزینه های زندگی خود برای تامین مالی درخواست دهند، رایج ترین نوع آن فول فاند است که توسط دانشجویان دکتری یا تحقیقاتی در مقطع کارشناسی درخواست می شود. فول فاند بر اساس رزومه تحقیقاتی دانش آموز تعلق می گیرد و در واقع حقوقی است که برای کار به عنوان دستیار معلم دریافت می کنند. دانشجوی فول فاند از پرداخت شهریه معاف است و می تواند هزینه های زندگی خود را با مبلغ دریافتی پرداخت کند.

برادری

بورسیه تحصیلی بسیار شبیه به یک بنیاد است، تنها تفاوت آن در این است که به عنوان کمک هزینه تحقیقاتی به دانشجویان داده می شود. دانشجویانی که تحصیلات تکمیلی و دکتری را دنبال می کنند می توانند برای بورسیه تحصیلی اقدام کنند. مبلغ بورسیه، مانند صندوق، ممکن است شامل شهریه و هزینه های زندگی باشد. دانشجویان دکترا اغلب به عنوان دستیار پژوهشی برای واجد شرایط بودن برای بورسیه درخواست می دهند.

کمک های مالی

کمک هزینه یک نوع بورسیه است که اغلب توسط سازمان‌های دولتی یا غیرانتفاعی به دانش‌آموزان نیازمند اعطا می‌شود و هدف آن کمک به تحصیل دانشجویانی است که از نظر مالی محروم هستند. دانشجویان بین المللی می توانند برای کمک هزینه های مختلف دولتی و غیر دولتی درخواست دهند، اما اطلاعات مربوط به کمک هزینه ها معمولاً در وب سایت دانشگاه منتشر می شود. نوع دیگر کمک هزینه، پروژه های تحقیقاتی است که در آن شخص یا گروه تحقیقاتی برای تکمیل پروژه خود به منابع مالی نیاز دارند، بنابراین از دولت یا سایر موسسات مالی درخواست کمک هزینه تحقیقاتی برای پروژه خود می کنند.

 وام

آخرین گزینه برای دانشجویان بین المللی دریافت وام است. می توانند برای پرداخت شهریه از موسسات یا بانک ها وام بگیرند و سپس به صورت اقساط پرداخت کنند. از آنجایی که دریافت وام فرآیند پیچیده تری است، قبل از مهاجرت مطمئن شوید که اطلاعات کافی در مورد دریافت وام دانشجویی در کشور مقصد خود به دست آورده اید. دانشجویان معمولاً برای دریافت وام بانکی به کارت اعتباری بانکی یا شغل دائمی نیاز دارند.

مطلب پیشنهادی: بورسیه تحصیلی

راه های گرفتن بورسیه 

از آنجایی که فرصت های بورسیه تحصیلی در همه دانشگاه ها و موسسات محدود است، رقابت شدیدی برای دریافت بورسیه از سراسر جهان وجود دارد. هزاران نفر می توانند به طور همزمان برای بورسیه تحصیلی مورد نظر شما درخواست دهند و به هر حال، تنها تعداد محدودی از دانشجویان برتر واجد شرایط دریافت آن هستند. در نتیجه برای گرفتن بورسیه باید رزومه خوب خود را به حداکثر برسانید تا در مقایسه با سایر متقاضیان امتیاز قابل توجهی کسب کنید. راه هایی که می توانید شانس خود را برای گرفتن بورسیه افزایش دهید عبارتند از:

1-نمرات بالا و معدل در کلاس های قبل

یکی از مدارک اصلی مورد نیاز برای اخذ ترخیص تحصیلی، ارائه ریز نمرات و کارنامه مدرک تحصیلی قبلی است. دانشگاه و کمیته پذیرش می توانند با مشاهده و بررسی نمرات شما و همچنین نمره گذاری بر اساس توانایی علمی شما، سطح دانش شما را ارزیابی کنند. اما نمرات شما علاوه بر ورود به بورسیه، مخصوصا بورسیه دانشگاه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. زیرا اکثر دانشگاه ها بر اساس عملکرد تحصیلی و به اصطلاح شایستگی بورسیه می دهند.

2- نمره بالا در زبان

تسلط به زبان مقصد از دیگر پیش نیازهای مهاجرت تحصیلی است اما برای پذیرش در دانشگاه ها کافی است نمره زبان شما با حداقل های اعلامی این دانشگاه برابر باشد. اما در مورد گرفتن بورسیه، بهتر است نمره زبان شما بالاتر از سطح مورد نیاز دانشگاه باشد. به عنوان مثال، اگر برای پذیرش دانشگاه نیاز به کسب حداقل نمره آیلتس 6.5 دارید، ارسال نمره 7.5 شانس شما را برای گرفتن بورسیه افزایش می دهد. تسلط به زبان به عنوان یکی از مهارت های پایه و عمومی در مهاجرت تحصیلی در پرونده درخواست شما بسیار مهم است و هر چه به زبان کشور مقصد تسلط داشته باشید، صلاحیت بیشتری مورد توجه دانشگاه قرار خواهید گرفت.

3- شرکت در آزمون های ویژه مانند GRE و GMAT

در حالی که برخی از رشته ها برای پذیرش نیاز به آزمون هایی مانند GRE دارند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانند مهارت های تحلیلی و استدلالی خود را از این طریق آزمایش کنند. کسب بالاتر از حد متوسط در این آزمون ها شما را در موقعیت بهتری نسبت به سایر متقاضیان قرار می دهد و ممکن است شانس شما را برای گرفتن بورسیه افزایش دهد.

4- مقالات منتشر شده ISI

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مستلزم دانش اولیه روش تحقیق و تحقیق است. برای اینکه بتوانید از استاد راهنما خود وجوه دریافت کنید یا از بورسیه های دانشگاه استفاده کنید، بهتر است سابقه کار پژوهشی داشته باشید. این تجربه می تواند به صورت تجربه پژوهشی یا کار بر روی پروژه های تحقیقاتی باشد، اما رایج ترین شکل آن انتشار مقالات ISI است. کنفرانس ها و مقالات داخلی نیز می توانند به تقویت رزومه شما کمک کنند، اما طبیعتاً اعتبار مقالات ISI بالاتر است و به همین دلیل احتمال دریافت فاند یا بورسیه تحصیلی برای شما بیشتر خواهد شد.

5- اختراعات یا مدال های بین المللی

ثبت اختراع، کسب جوایز در جشنواره ها و مسابقات بین المللی، انتشار کتاب، برگزاری نمایشگاه های هنری، کسب مدال در مسابقات ورزشی و موفقیت هایی از این دست نیز می تواند شانس شما را برای گرفتن بورسیه افزایش دهد. در واقع دانشجویانی که چنین دستاوردهایی را در رزومه تحصیلی خود دارند به عنوان افراد شایسته و با استعداد شناخته می شوند و دانشگاه ها تمایل بیشتری به سرمایه گذاری و آموزش روی چنین افرادی دارند.

مطلب قبلی پر درآمد ترین مشاغل آمریکا
مطلب بعدی تعیین وقت سفارت کانادا
266 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

با تکمیل این فرم شما شرایط و قوانین و حریم خصوصی این سایت رو خوانده و قبول میکنید
افزودن نظر

انتخابگر پوسته