فریبا رنجبر

اهمیت چاپ مقاله در اپلای و مهاجرت تحصیلی

برای اپلای کردن عوامل مختلفی می توانند تأثیرگذار باشند. یکی از این موارد که تأثیر به سزایی دارد داشتن مقاله چاپ شده در مجلات معتبر است. مسلماً اهمیت چاپ مقاله در اپلای و مهاجرت تحصیلی از داشتن نمرات و معدل عالی، کمتر نیست. هر چه بتوانید مقالات علمی بیشتری با کیفیت بالاتری چاپ کنید تأثیر نمرات پایین و معدل ضعیف و همچنین مدرک زبان با نمره کم را در گرفتن پذیرش، کم رنگ تر می کند. هر چند تعداد مقالات چاپ شده می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد اما کیفیت مقالات مهم تر است. در ادامه به معرفی مقالات ISI و اهمیت چاپ مقاله در اپلای و مهاجرت تحصیلی خواهیم پرداخت.

Image

مطلب پیشنهادی: مهاجرت تحصیلی

مقاله ISI چیست؟

در دنیایی که اهمیت دادن به کارهای علمی روز به زور در حال افزایش است، داشتن معیاری مناسب برای تشخیص کارهای علمی خوب به نظر ضروری می آید. موسسه ISI این معیار را در اختار همه قرار می دهد. ISI مخفف کلمه Institute for Scientific Information به معنی موسسه اطلاعات علمی است و بین مجلات معتبر و دیگر مجلات و ناشران تمایز قائل می شود. هر ساله مجلاتی که دارای اعتبارسنجی بالاتری هستند در موسسه ISI به روز رسانی می شوند. تمام دانشجویان و اساتید دانشگاه که مایل به چاپ مقاله هستند می توانند مجلات مختلفی را که با نمایه ISI مشخص شده اند شناسایی کرده و به چاپ مقاله در این ژورنال ها اقدام کنند. مطمئناً داشتن مقاله چاپ شده با نمایه ISI می تواند نشان دهنده مقاله ای با کیفیت باشد هر چند مجلاتی که نمایه ISI دارند لزوماً در یک سطح نیستند و معیارهایی برای سطح بندی آنها وجود دارد. یکی از این معیارها Impact Factor یا ضریب تأثیر است که میزان ارجاع مقالات دیگر به مقالات چاپ شده در 2 سال گذشته را نشان می دهد. هر چه این ضریب، عدد بالاتری را به خود اختصاص دهد، نشان از اعتبار بالاتر آن مجله خواهد داشت. در کل مجلات با نمایه ISI به چهار دسته تقسیم بندی می شوند؛ Q1 تا Q4. مجلات در دسته Q1 دارای بالاترین رتبه و Q4 دارای پایین ترین رتبه در بین تمام مجلاتی هستند که نمایه ISI دارند. در ادامه اهمیت چاپ مقاله در اپلای و مهاجرت تحصیلی را به اختصار بیان خواهیم کرد.

تأثیر مقاله در اپلای و مهاجرت

حال که با مقالات ISI به طور مختصر آشنا شدیم، در مورد تأثیر این مقالات برای اپلای کردن به دانشگاه های خارجی، مطالبی را بیان خواهیم کرد. همانطور که در بالا اشاره شد، داشتن نمایه ISI لزوماً شرط کافی برای پذیرش در دانشگاه های خارجی نیست و باید مجلاتی که مقالات در آن به چاپ می رسند نیز دارای ضریب تأثیر بالایی باشند. یکی از عواملی که در بالا رفتن اعتبار مقاله اهمیت دارد میزان ارجاعات دیگران به مقاله شما است. 
اما اگر بخواهید ارجاع به مقاله شما افزایش یابد زمان زیادی را از شما خواهد گرفت و این زمان بر بودن می تواند در گرفتن پذیرش تأثیر منفی داشته باشد. اما راه های دیگری نیز وجود دارد برای اینکه بتوانید ارجاع به مقالات خود را افزایش دهید. یکی از این راه ها ارائه مقالات در کنفرانس ها و یا شبکه های اجتماعی مانند لینکدین است. 
از جمله اهمیت چاپ مقاله در اپلای و مهاجرت تحصیلی می توان به بالا رفتن شانس قبولی در رشته و گرایش مورد علاقه تان، اشاره کرد. چنانچه در یک رشته و گرایش مورد علاقه خود دارای مقاله خوب و با نمایه ISI باشید، می تواند دانشگاه را متقاعد کند که شما در این زمینه دارای توانایی خاصی هستید و می توانید برای تحقیق در این زمینه برای دانشگاه مفید واقع شوید. 

Image

مطلب پیشنهادی: بورسیه تحصیلی

از اهمیت چاپ مقاله در اپلای و مهاجرت تحصیلی می توان به دریافت فاند و بورسیه تحصیلی نام برد و این امر می تواند برای دانشجویان بسیار مهم باشد. از آنجایی که نوشتن مقاله و چاپ آن هیچ هزینه ای ندارد و از طرفی ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی همواره هزینه های بالاتری نسبت به دانشگاه های داخلی دارد، بنابراین برای گروهی از دانشجویان که امکان پرداخت هزینه های بالای این دانشگاه ها را ندارند دریافت بورسیه تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است. چاپ مقاله می تواند روند دریافت بورسیه تحصیلی را آسان تر کند و اگر مقالات در مجلات معتبر چاپ شوند نشان دهنده توانایی بالای دانشجویان در آن زمینه علمی خواهد بود و این امر دانشگاه مورد نظر را متقاعد می کند که پرداخت هزینه تحصیلی برای این دانشجو می تواند به نفع دانشگاه باشد. 
 همچنین با چاپ مقاله علمی امکان دریافت پروژه تحقیقاتی و علمی و در نتیجه کسب درآمد از این طریق برای دانشجویان فراهم می شود. چنانچه دارای مقاله علمی معتبر در مجلات با نمایه ISI باشید، این امکان را برای شما فراهم می کند که بتوانید پروژه های علمی و تحقیقاتی بیشتری بگیرید و از این طریق بتوانید درآمد کسب کنید. 
در این مقاله سعی شده است خلاصه ای از اهمیت و ارزش چاپ مقاله در مهاجرت و اپلای کردن برای تحصیل در دانشگاه های خارجی، بیان شود. ابتدا در مورد موسسه ISI صحبت و درجه اعتبارسنجی آن را بیان کردیم. گفتیم هرچه میزان ضریب تأثیر یک مجله بالاتر باشد در بالا بردن شانس شما در گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی نیز افزایش می یابد. به برخی از تأثیراتی که چاپ مقاله خوب می تواند بر اپلای داشته باشد، اشاره شد از جمله بالا رفتن شانس گرفتن بورسیه تحصیلی و یا دریافت پروژه تحقیقاتی و کسب درآمد. در نتیجه دریافتیم که اهمیت چاپ مقاله در اپلای و مهاجرت تحصیلی به اندازه داشتن مدرک زبان با نمره عالی، است. 

مطلب قبلی راهکارهای موثر تقویت رزومه برای اپلای تحصیلی
مطلب بعدی شیوه آمادگی برای آزمون تافل
231 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
 

نوشتن یک نظر

با تکمیل این فرم شما شرایط و قوانین و حریم خصوصی این سایت رو خوانده و قبول میکنید
افزودن نظر

انتخابگر پوسته