فریبا رنجبر

شیوه آمادگی برای آزمون تافل

آزمون تافل یکی از آزمون های بین المللی است که در اکثر کشورهای دنیا برگزار می شود. برای کسانی که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند لازم است یکی از مدارک زبان تافل، آیلتس و یا دولینگو را داشته باشند. این آزمون به دو صورت  Internet base(iBT) و Paper base (PBT) برگزار می شود که در ایران و بسیاری از کشورها روش اینترنتی یا همانiBT بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. برای بدست آوردن نمره بالا در آزمون زبان، علاوه بر داشتن دانش کافی زبان انگلیسی، باید تکنیک های آمادگی برای آزمون زبان تافل را نیز بیاموزیم. شیوه آمادگی برای آزمون تافل می تواند متفاوت باشد اما در اینجا به صورت کوتاه این روش ها را بیان خواهیم کرد. ابتدا بیایید ساختار کلی آزمون تافل را بررسی کنیم: اپلای​

Image

مطلب پیشنهادی: مهاجرت تحصیلی

ساختار کلی آزمون تافل

آزمون تافل مانند دیگر آزمون های بین المللی مانند آیلتس و دولینگو، دارای چهار مهارت اصلی است؛ خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن. مدت زمان این آزمون در نوع iBT، 3 ساعت است و باید در این مدت به تمام سوالات آن پاسخ داد. نتایج آزمون بعد از دو هفته به صورت اینترنتی منتشر می شود. برای اینکه شیوه آمادگی برای آزمون تافل را بیاموزیم ابتدا ساختار کلی این آزمون را مورد بررسی قرار می دهیم و سپس روش های آمادگی برای آن را بیان خواهیم کرد. 
همانطور که اشاره کردیم این آزمون از چهار بخش تشکیل شده است:

خواندن (Reading)

برای این بخش 3 یا 4 متن در نظر می گیرند و 10 سوال برای هر متن داده می شود که باید در زمان معین پاسخ داده شوند. در این بخش فرد از لحاظ درک مطلب و نحوه خواندن متن مورد ارزیابی قرار می گیرد.

گوش دادن (Listening)

این بخش نیز 3 تا 4 سخنرانی دارد و برای هر یک 6 سوال در نظر گرفته می شود. این بخش برای ارزیابی توانایی درک مکالمه و سخنرانی در فرد طراحی شده است.

صحبت کردن (Speaking)

این بخش شامل سوالات مستقل (Independent) و سوالات تلفیقی (Integrated) است. سوالات مستقل شامل دو سوال است که باید در مورد موضوع مشخص شده صحبت کرد. اما چهار سوال نیز برای بخش تلفیقی در نظر گرفته می شود و باید با توجه به بخش های قبلی یعنی خواندن و گوش دادن، به سوالات پاسخ داد. مهاجرت تحصیلی​

نوشتن (Writing)

بخش آخر توانایی نوشتن را در شما ارزیابی می کند و مانند بخش صحبت کردن از دو بخش مستقل (Independent) و تلفیقی (Integrated) تشکیل یافته است. شامل دو سوال است و شما ابتدا یک متن را می خوانید و بعد به یک سخنرانی که در مورد آن متن است، گوش می دهید. در نهایت در مورد سخنانی که در سخنرانی شنیدید باید نظر خود را بنویسید. 

Image

مطلب پیشنهادی: بورسیه تحصیلی

شیوه آمادگی برای مهارت های آزمون تافل

در این بخش شیوه آمادگی برای آزمون تافل را به صورت خلاصه بیان خواهیم کرد.

-    آمادگی برای بخش خواندن

در این بخش توانایی خواندن مورد ارزیابی قرار می گیرد بنابراین تا جای ممکن هر روز متن های مختلف را بیابید و آنها را بخوانید. اینکه در چه موضوعی نوشته شده است اصلاً مهم نیست. متن های مختلف در موضوعات مختلف می تواند توانایی شما برای بخش خواندن را افزایش دهد. در کنار آن دایره لغات خود را نیز افزایش دهید تا با لغات بیشتری آشنا شوید. در خواندن متون ایده اصلی و فرعی آن را بیابید. هر چه می خوانید، به طور خلاصه بر اساس میزان درکی که از موضوع داشته اید، یک یا دو پاراگراف بنویسید. همچنین سعی کنید میزان سرعت خود را در خواندن افزایش دهید. این کار به عنوان یک شیوه آمادکی برای آزمون تافل می تواند به شما در فهم سریع متون کمک کند. بورسیه تحصیلی

-    آمادگی برای بخش گوش دادن

آمادگی برای این بخش نیز مستلزم گوش دادن مدام به تلویزیون و یا رادیو است. ابتدا منابع با سختی کم را گوش دهید و سپس به دنبال سخنرانی هایی با سختی زیاد باشید و به آنها گوش دهید. از سخنرانی هایی که موضوع آشنایی دارند شروع کرده و به سخنرانی های با موضوعات پیچیده تر و ناآشناتر برسید. هر سخنرانی را چند بار گوش کنید. ابتدا با زیرنویس انگلیسی و سپس بدون زیرنویس گوش کنید. کلمات و عبارات جدید را یادداشت برداری کنید و معنای آنرا بیابید.

-    آمادگی برای بخش صحبت کردن

به عنوان یکی دیگر از شیوه آمادگی برای آزمون تافل، صحبت کردن، بخش سخت آزمون تافل است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. ابتدا در مورد موضوعات مورد نظر خود که کمی ساده هستند شروع به صحبت کردن کنید و سپس موضوعات پیچیده تر را در نظر بگیرید. یک موضوع خاص در برنامه های تلویزیونی را انتخاب کرده و به آن گوش دهید و سپس یادداشت برداری کنید و با استفاده از یادداشت های خود در مورد آن موضوع صحبت کنید. به سوالات پایانی یک کتاب انگلیسی به صورت شفاهی پاسخ دهید. 

-    آمادگی برای آزمون نوشتن

آخرین آزمون نوشتن است که برای آمادگی در این مهارت ابتدا باید به دنبال هم معنی کلمات باشید. جملات را ابتدا به شکل اسمی بنویسید و سپس به صورت فعلی درآورید. دو متن که در یک موضوع نوشته شده اند را خوانده و سپس در مورد اینکه چه ارتباطی بین آنها وجود دارد، یک متن جدا بنویسید. می توانید همه مهارت ها را در اینجا مورد استفاده قرار دهید؛ یک متن را بخوانید، به یک سخنرانی گوش دهید و در مورد یک موضوع خاص با یکی از دوستان خود صحبت کنید و در باره تمامی این کارها یک متن به طور خلاصه بنویسید.
در پایان شما با تمرین این مهارت ها که خلاصه ای از شیوه آمادگی برای آزمون تافل هستند، می توانید خود را برای این آزمون آماده کنید.
در این مقاله سعی نمودیم در مورد بخش های مختلف آزمون تافل و روش های آمادگی برای آن به طور خلاصه مطالبی را ارائه دهیم تا بتوانید بیشتر خود را برای آن آماده سازید و در آزمون تافل با نمره خوب قبول شوید.

مطلب قبلی اهمیت چاپ مقاله در اپلای و مهاجرت تحصیلی
مطلب بعدی اپلای دانشگاه های برتر کانادا چگونه است؟
113 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
 

نوشتن یک نظر

با تکمیل این فرم شما شرایط و قوانین و حریم خصوصی این سایت رو خوانده و قبول میکنید
افزودن نظر

انتخابگر پوسته