فریبا رنجبر

راهکارهای موثر تقویت رزومه برای اپلای تحصیلی

حتماً تا به حال عبارت اپلای کردن را شنیدید و می دانید اپلای کردن یعنی گرفتن پذیرش از یک دانشگاه خارجی و اقدام برای مهاجرت به آن کشور و سپس تحصیل کردن در آن دانشگاه. برای اینکه بتوانید اپلای کنید ابتدا باید بتوانید پذیرش یک دانشگاه خارجی را داشته باشید و لازمه این کار نیز فرستادن رزومه خود برای آنها است. در این مقاله سعی می کنیم راهکارهای موثر تقویت رزومه برای اپلای تحصیلی را بیان کرده و اقدامات ضروری این کار را نام ببریم. به هر حال داشتن رزومه قوی مطمئناً برای جلب نظر دانشگاه های خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چه بتوان رزومه خود را تقویت کرد، در ایجاد یک پل ارتباطی موثر با دانشگاه ها و در نتیجه گرفتن اپلای، موفق تر خواهیم بود. در ادامه به طور خلاصه راهکارهای موثر آن را توضیح خواهیم داد. 

Image
 

مطلب پیشنهادی: مهاجرت تحصیلی

بخش های مختلف رزومه تحصیلی

با توجه به اینکه نوشتن یک رزومه تحصیلی قوی و جذاب می تواند شما را در گرفتن پذیرش تحصیلی یاری رساند، توجه به قسمت های مختلف آن حائز اهمیت است. از آنجائیکه دانشگاه های برتر دنیا، سالانه درخواست های زیادی برای پذیرش دارند، درخواست هایی که خلاصه تر نوشته می شوند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. بنابراین خلاصه نویسی در کنار جامع بودن مطالب بسیار مهم است. برای اینکه بتوانیم راهکارهای موثر تقویت رزومه برای اپلای تحصیلی را بیابیم، لازم است با بخش های مختلف یک رزومه تحصیلی قوی، آشنا شویم. این بخش ها شامل موارد زیر هستند:
-    اطلاعات هویتی و شماره تماس که شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، شماره تلفن، ایمیل، تاریخ تولد و ... می باشد.
-    سوابق تحصیلی که شامل مدارک تحصیلی از آخر به اول، معدل، رشته و گرایش تخصصی است. برای نوشتن معدل باید دقت داشت که معدل آخرین مدرک تحصیلی خود را بنویسید. همچنین می توانید توانایی های بالقوه خود را نیز بیان کنید تا رزومه تان پربارتر شود. 
-    بخش علاقه مندی های تحقیقاتی که یکی از مهم ترین بخش های یک رزومه تحصیلی محسوب می شود. در این بخش می توان از کارهای تحقیقاتی که در ادامه تحصیل خود قصد انجام آنها را دارید، صحبت کنید.
-    لیست مقالات و کتاب های چاپ شده که در پربار کردن رزومه بسیار تأثیرگذار خواهند بود. 
-    سابقه کاری مرتبط که از جمله راهکارهای موثر تقویت رزومه برای اپلای تحصیلی است. 
-    دروس گذرانده شده در طول تحصیلات.
-    مهارت ها که شامل مهارت های تخصصی مانند مهارت در برنامه های کامپیوتری و ... و همچنین مهارت های زبان های خارجه مانند آیلتس، تافل و ... می باشد.
-    لیست افتخارات و جوایزی که دریافت نموده اید.
-    مدارک حضور شما در کنفرانس های علمی که می تواند اعم از حضور به عنوان گوینده و یا به عنوان شنونده باشد. 
حال که با بخش های یک رزومه تحصیلی آشنا شدید لازم است برای تقویت این بخش ها اقدام کنید. در ادامه راهکارهای موثر تقویت رزومه برای اپلای تحصیلی را ذکر خواهیم کرد.

مطلب پیشنهادی: بورسیه تحصیلی

تقویت رزومه تحصیلی

برای تقویت رزومه تحصیلی باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از بخش های رزومه شما قابل تغییر نیستند و نمی توان برای تغییر آنها کاری انجام داد بلکه باید تمرکز خود را بر روی قسمت هایی معطوف کنید که قابل تغییر هستند. به عنوان مثال معدل و نمراتی که در طول تحصیلات خود کسب نمودید قابل تغییر نیستند و شما نمی توانید برای تقویت رزومه خود روی آنها حساب کنید. از طرفی مقالات و کتاب های چاپ شده، جزء قسمت هایی هستند که قابل تغییر هستند و می توانید با چاپ کتاب و یا مقالات بیشتر، رزومه تحصیلی خود را تقویت کنید. مهاجرت تحصیلی

Image

راهکارهای تقویت رزومه تحصیلی

 از جمله راهکارهای موثر تقویت رزومه برای اپلای تحصیلی می توان به نکات زیر اشاره کرد:
-    نوشتن تمامی مهارت هایی که دارید از جمله مهارت در برخی نرم افزارهای رایانه ای و یا مهارت استفاده از یک دستگاه خاص در آزمایشگاه.
-    استفاده از توصیه نامه های خوب از طرف اساتیدی که شما را می شناسند.
-    داشتن مدرک زبان با نمره بالا. اگر به چند زبان مسلط هستید، مدرک آن زبان های خارجه را نیز ارائه کنید.
-    چاپ بیشتر کتاب و مقالات علمی تا رزومه پربارتری داشته باشید.
-    از انتشاراتی های معتبر برای چاپ کتاب خود استفاده کنید. بورسیه تحصیلی
-    چنانچه مهارت های خاصی دارید که ارتباطی با مدرک تحصیلی شما ندارد، آنها را نیز در رزومه خود ذکر کنید. به عنوان مثال ممکن است در زمینه هنر فعالیت داشته باشید و یا در ورزش مقام کسب کرده باشید که ذکر این موارد می تواند رزومه شما را قوی تر کند.
-    حتما از انگیزه نامه خوب استفاده کنید و تمام اهداف و برنامه های خود را در آن بیان کنید. 
-    از خلاصه نویسی غافل نشوید چرا که هر چقدر بتوانید خود را به طور خلاصه تر معرفی نمایید، تأثیر بیشتری خواهد داشت. 
در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه راهکارهای موثر تقویت رزومه برای اپلای تحصیلی را بیان کنیم. در اپلای تحصیلی یکی از نکاتی که بسیار حائز اهمیت است، داشتن رزومه قوی و تأثیرگذار است. در اینجا به نکاتی که شما را برای ارسال رزومه خوب و قدرتمند یاری می کند، اشاره کردیم. همچنین به بخش های مختلف یک رزومه تحصیلی اشاره کردیم و دریافتیم که برخی از این بخش ها قابل تغییر نیستند و برای تقویت رزومه نمی توان روی آنها حساب کرد. در ادامه به بیان بخش هایی پرداختیم که با تقویت آنها، رزومه قوی تری خواهید داشت و در نتیجه در گرفتن پذیرش از دانشگاه های معتبر خارجی موفق تر خواهید بود.

مطلب قبلی در زمان مصاحبه پذیرش تحصیلی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟
مطلب بعدی اهمیت چاپ مقاله در اپلای و مهاجرت تحصیلی
129 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
 

نوشتن یک نظر

با تکمیل این فرم شما شرایط و قوانین و حریم خصوصی این سایت رو خوانده و قبول میکنید
افزودن نظر

انتخابگر پوسته