فریبا رنجبر

در زمان مصاحبه پذیرش تحصیلی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

برای اپلای و گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی علاوه بر ارسال مدارک و رزومه، چنانچه مدارک ارسالی مورد تأیید دانشگاه قرار بگیرد، باید یک مصاحبه از دانشجو به عمل آید. در واقع وقتی دانشگاه بخواهد از بین تمامی مدارکی که ارسال شده اند و دارای یک سطح هستند، تعداد مشخصی را انتخاب کند، لازم می بینید مصاحبه ای با متقاضیان انجام دهد تا فرد مناسب و لایق را انتخاب کند. از آنجائیکه همیشه مصاحبه برای متقاضیان یک امر پراسترس است، دانشجویان اغلب این سوال را از خود می پرسند که برای کاهش استرس و به نحو احسن انجام دادن آن، در زمان مصاحبه پذیرش تحصیلی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سوال به طور خلاصه پاسخ داده و راه های رفع این مشکلات را نشان دهیم.  مهاجرت تحصیلی

Image

مطلب پیشنهادی: مهاجرت تحصیلی

سوالات متداول مصاحبه تحصیلی

 قبل از پاسخ به این سوال که در زمان مصاحبه پذیرش تحصیلی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ بیایید ابتدا سوالات متداولی را که غالباً در تمامی مصاحبه ها پرسیده می شود، عنوان کنیم. 
-    چرا این دانشگاه را برای تحصیل خود انتخاب نموده اید؟ در این سوال مصاحبه کنندگان می خواهند بدانند میزان شناخت شما از دانشگاه چقدر است. باید مراقب باشید که در مورد زیبایی ها و یا امکاناتی که دانشگاه دارد صحبت نکنید و فقط در مورد ویژگی های خاصی که دوره تحصیلی مورد نظر برای شما به ارمغان می آورد، صحبت کنید. 
-    چرا این رشته را برای ادامه تحصیل خود استفاده کردید؟ مصاحبه کنندگان می خواهند بدانند آیا واقعاً به رشته تحصیلی خود علاقه مندید یا خیر؟ باید در مورد دلایلی که باعث شده تا این رشته برای شما جذاب شود، صحبت کنید. همچنین آینده شغلی خود را بیان کنید و توضیح دهید چگونه با تحصیل در این رشته به شغل مورد نظر خود خواهید رسید. بورسیه تحصیلی
-    هم اکنون چه مطالعاتی انجام می دهید؟ مکن است در مورد کتاب و مطالعات اخیر شما سوالاتی داشته باشند که باید در مورد کتاب هایی که به رشته انتخابی شما مربوط هستند اشاره کنید.
-    چه دستاوردی داشته اید؟ به بهترین کارهایی که انجام داده اید و تأثیرات مثبتی که آنها بر زندگی شما داشته اند اشاره کنید. 
-    در زمان فراغت چه کارهایی انجام می دهید؟ باید در مورد کارهایی که بیشتر مورد علاقه شما است توضیح دهید و اشاره کنید که چگونه انجام آنها می تواند بر تحصیل شما اثر مثبت گذارد. 

-    نقاط قوت و نقاط ضعف خود را بیان کنید؟ در مورد ضعف های زندگی خود که بعداً با تلاش توانسته اید آنها را از بین ببرید صحبت کنید تا نشان دهید وجود ضعف در شما نمی تواند باعث توقفتان شود.
-    چرا شما باید انتخاب شوید؟ باید به نقاط قوت و توانایی های خود اشاره کنید طوری که هیچ اغراقی صورت نگیرد.
حال که تقریباً اکثر سوالات ممکن را عنوان کردیم، نوبت آن است تا به این سوال جواب دهیم که در زمان مصاحبه پذیرش تحصیلی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

Image

نکات مهم برای مصاحبه تحصیلی که باید رعایت شوند

در این بخش سعی می کنیم به نکاتی اشاره کنیم که برای کسانی که می خواهند در یک مصاحبه تحصیلی شرکت کنند، بسیار مفید خواهد بود. همانطور که گفتیم ارائه یک مصاحبه خوب و مثمر ثمر با سختی هایی همراه است و همواره دانشجویان برای انجام مصاحبه تحصیلی با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. از جمله این مشکلات استرس بالای آن است. تا وقتی نتوانید به خوبی خود را کنترل کنید، نمی توانید مصاحبه خوبی را ارائه دهید. ابتدا فرض کنید مصاحبه یک امتحان نیست بلکه یک مکالمه ساده با افراد دیگر است. در این بین باید به این فکر کنید که شما قرار است به آنها چیزی یاد دهید نه اینکه آنها از شما تست بگیرند. همچنین با پیش بینی کردن سوالات احتمالی، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و برای هر سوالی آمادگی لازم را داشته باشید. 

مطلب پیشنهادی: بورسیه تحصیلی

مهارت هایی که دارید را یادداشت کرده و قبل از مصاحبه، بارها آنها را مرور کنید. برای اینکه بیشتر در مورد اینکه در زمان مصاحبه پذیرش تحصیلی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ مطالبی را یاد بگیریم  در عمل نیز آن را به کار ببندیم، به طور خلاصه و لیست وار بیشتر این نکات را در زیر می نویسیم:
-    روز مصاحبه زودتر از خواب بیدار شوید تا بتوانید به خودتان مسلط گردید.
-    غذاهای مغذی و مفید میل کنید.
-    از قبل برای کارهای خود برنامه ریزی داشته باشید تا خیالتان راحت و آسوده باشد. 
-    تمام مدارک خود را از شب قبل آماده و منظم در کیف خود قرار دهید. 
-    زودتر راه بیافتید تا قبل از انجام مصاحبه در محل مورد نظر باشید.
-    در حین مصاحبه فکر خود را زیاد دگیر مصاحبه و چگونگی انجام آن نکنید. 
-    هنگام نشستن سعی کنید صاف و آرام بنشینید و زیاد بدنتان را حرکت ندهید.
-    قبل از جواب دادن به سوالات کمی فکر کنید و زود به سوالات جواب ندهید.
-    در مورد محل زندگی خود می توانید کمی حرف بزنید اما زیاده روی نکنید. 
-    وقتی به سوال جواب می دهید، مثالی برای آن ارائه دهید.
-    با اعتماد به نفس، به سوالات پاسخ دهید.
در اینجا سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که در زمان مصاحبه پذیرش تحصیلی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ بنابراین انجام یک مصاحبه تحصیلی خوب و مفید مستلزم رعایت نکاتی است که رعایت آن می تواند برای ما یک مصاحبه خوب و کارآمد به ارمغان آورد. 

مطلب قبلی بهترین رشته ها برای تحصیل در آمریکا
مطلب بعدی راهکارهای موثر تقویت رزومه برای اپلای تحصیلی
273 رتبه بندی این مطلب:
1.5
 

نوشتن یک نظر

با تکمیل این فرم شما شرایط و قوانین و حریم خصوصی این سایت رو خوانده و قبول میکنید
افزودن نظر

انتخابگر پوسته