فریبا رنجبر

مزایا و معایب تحصیل در خارج از کشور

دانشجویانی هستند که علاقه مند به ادامه تحصیل در دانشگاه های بهتر و معتبر تر هستند و مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر یکی از راه های رسیدن به این هدف است. اما باید در نظر داشت که این تصمیم بر تمام جوانب زندگی فرد تاثیر می گذارد، پس باید همه جوانب این تصمیم را در نظر گرفت و از مزایا و معایب تحصیل در خارج از کشور آگاه بود تا بتواند به طور دقیق تمام جوانب را برنامه ریزی و مدیریت کند.از جمله این عوامل، فرصت مالی کافی برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی است. در ضمن کسب اطلاعات کافی در مورد گرایش و دانشگاه مورد نظر برای تحصیل ضروری است.  اپلای

Image

مطلب پیشنهادی: مهاجرت تحصیلی

مزایای تحصیل در خارج از کشور

شما در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود تحصیل می کنید:
افراد برای تحصیل در خارج از کشور اقدام می کنند و دور از خانواده تحصیل می کنند، یعنی به فکر تحصیل در دانشگاه های سطح بالا هستند. و اگر رشته تحصیلی شما در سطح بالای دانشگاه های خارجی ارائه شود، برای ورود به آن دانشگاه باید تلاش زیادی کنید.
شما با فرهنگ جدید و مکان های جدید آشنا خواهید شد:
در حین زندگی در یک کشور خارجی، از طریق آشنایی با فرهنگ محلی و بازدید از مکان های تاریخی و گردشگری مختلف، تجربه ای جالب و جذاب را به دست خواهید آورد. یکی از مزایای تحصیل در خارج از کشور، فرصت دیدن زندگی از منظری متفاوت است که در آن با فرهنگ و اعتقادات مردم آن جامعه آشنا می شوید.دانشجویانی که برای تحصیل به کشوری دیگر سفر می کنند، بر خلاف گردشگران، زمان کافی برای بازدید از اماکن تاریخی کشور مقصد را دارند و در طول تحصیل این امکان را دارند که با مکان های تاریخی به آشنا شوند.
زبان کشور دیگری را یاد خواهید گرفت:
دانستن یک زبان جدید به خصوص یک زبان بین المللی مانند انگلیسی می تواند فرصت های شغلی خوبی را برای شما ایجاد کند. این به شما امکان می دهد تا بهترین فرصت ها را در زمینه شغلی خود به دست آورید. هیچ چیز برای یادگیری زبان انگلیسی بهتر از زندگی در این کشور و برقراری ارتباط با مردم آن نیست. بنابراین آشنایی با زبان دیگر یکی از مزایای تحصیل در خارج از کشور است.

معایب تحصیل در خارج از کشور

برای تحصیل در خارج از کشور باید مزایا و معایب تحصیل در خارج از کشور را همزمان در نظر بگیرید. تحصیل در خارج از کشور علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. معایب تحصیل در خارج از کشور را با هم در نظر بگیرید.

احساس بیگانگی و تنهایی در کشوری دیگر

باید بدانید که ما ایرانی ها نسبت به مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی مردمی عاطفی تر هستیم و وابستگی بیشتری به خانواده داریم و احساس بیگانگی یکی از عواملی است که بسیاری از افراد از خود ناامید می شوند.امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ارتباط تصویری با خانواده و دوستان بهتر شده است و تحمل فاصله آسانتر شده است.

هزینه های بالای تحصیل در خارج از کشور

تحصیل در خارج از کشور به استثنای بورسیه،هزینه های قابل توجهی دارد. به همین دلیل است که قبل از هر تصمیمی باید هزینه تحصیل و زندگی در کشور مقصد را بررسی کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

بی اطلاعی از زبان کشور مقصد 

اکثر دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر می روند معمولاً با زبان این کشور آشنایی ندارند، بنابراین در برقراری ارتباط با ساکنان این کشور دچار مشکل می شوند. برای حل این مشکل باید زبان مادری افراد را یاد بگیرید تا بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید.

آیا حاضرید پا رو اعتقادات خود بگذارید

مشکل دیگر تضاد عقاید بین شما و افراد مکتب شماست که هیچکس نمی تواند آن را در اختلاف عقیدتی خود با دیگران انکار کند. گاهی اوقات ایده هایی را در مقابل خود می بینید که از کودکی با آنها بزرگ شده اید در نظر بگیرید که می توانید با اعتقادات خود به دنبال اعتقادات خود باشید یا به تحصیل در خارج از کشور ادامه دهید.

Image

مطلب پیشنهادی: بورسیه تحصیلی

تحصیل رایگان در خارج از کشور 

بسیاری از مردم برای ساختن آینده ای بهتر، تحصیل در آمریکا را انتخاب می کنند. می توان گفت آمریکا مجهزترین و بهترین دانشگاه های دنیا را دارد. با توجه به سطح علمی بالای دانشگاه های آمریکا، رقابت در این زمینه زیاد است. تحصیل در آمریکا گران است، اما شما می توانید میزان هزینه ها را کاهش دهید یا حتی تحصیل رایگان در آمریکا دریافت کنید یکی از راه های تحصیل رایگان در کشورهای مختلف، گرفتن بورسیه، این هزینه ای است که دانشگاه و مراکز آموزشی برای جبران هزینه های دانشگاه به دانشجو می پردازند.

انواع بورسیه

●    حقوق ماهیانه یا سالانه برای هزینه های دانشگاه
●    بورسیه های غیر قابل استرداد یا بلند مدت
●    بورسیه تحصیلی برای زنان و افراد با توانایی های خاص

مراحل و شرایط تحصیل در خارج از کشور

برای درخواست نیازی به آماده بودن تمام مدارک نیست. شما می توانید با ارسال رزومه تحصیلی خود به یکی از اساتید واجد شرایط دانشگاه مورد نظر اقدام نمایید .لطفا توجه داشته باشید که فرآیند درخواست زمان بر است و ممکن است تا یک سال طول بکشد. رزومه و مدارک خود را به تدریج آماده کنید. پس از نوشتن رزومه کامل، بسته به کشور مقصد، مدرک زبان الزامی است. این مدرک در برخی از دانشگاه ها متفاوت است، برای مثال در آمریکای شمالی آزمون GRE و GMAT، در حالی که در کشورهای دیگر تافل و آیلتس شرایط پذیرش دانشجو است.

تاثیر معدل بر تحصیل در خارج از کشور

برای بورسیه اقدام کنید.اما ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که حداقل و حداکثر معدل برای بورسیه چقدر است؟ در پاسخ باید گفت حداقل معدل برای مقطع کارشناسی 15 و برای مقطع کارشناسی ارشد 17 است.

محدودیت سنی برای تحصیل

اکثر کشورها محدودیت سنی برای تخصص های پزشکی دارند. اما در برخی از کشورها به عنوان مثال در گرجستان محدودیت سنی وجود ندارد. برای کسانی که سن بالاتری دارند، احتمال زیادی وجود دارد که درخواست آنها برای پذیرش رد شود. اما با ارسال رزومه، معدل بالا و مقاله می توانید احتمال رد درخواست خود را کاهش دهید.

Image

مدارک مورد نیاز برای پذیرش

●     رزومه شخصی شامل سوابق تحصیلی، علمی، ورزشی و تحقیقاتی
●     ترجمه مدارک و ریز نمرات مورد تایید وزارت دادگستری
●     مدرک رسمی زبان انگلیسی تافل و آیلتس
●     پاسپورت معتبر با اعتبار 6 ماه یا بیشتر
●     ترجمه شناسنامه حسب مورد
●     توصیه نامه از سه استاد مدرسه

یک رزومه قوی می تواند شانس موفقیت شما را هنگام درخواست افزایش دهد، حتی اگر معدل پایینی داشته باشید یا در دانشگاه های رتبه برتر شرکت نکرده باشید.

مطلب قبلی نکات مهم ددلاین (Deadline) دانشگاه ها
مطلب بعدی شرایط مهاجرت پزشکان به آمریکا
393 رتبه بندی این مطلب:
2.0
 

نوشتن یک نظر

با تکمیل این فرم شما شرایط و قوانین و حریم خصوصی این سایت رو خوانده و قبول میکنید
افزودن نظر

انتخابگر پوسته