فریبا رنجبر

نکات مهم ددلاین (Deadline) دانشگاه ها

شاید برای شما فرصت های مختلفی برای تحصیل در کشورهای خارجی و یا اپلای کردن به وجود آید. برای اینکه بتوانید اقدام به مهاجرت به یک کشور خارجی داشته باشید باید به نکات زیادی توجه کنید. یکی از اینها، نکات مهم ددلاین (Deadline) دانشگاه ها است. ددلاین فقط برای اپلای وجود ندارد بلکه برای گرفتن فاند تحصیلی و یا انجام دادن پروژه نیز ددلاین تعیین می شود. ددلاین به عبارتی دیگر همان ضرب العجل است یعنی زمان لازم برای ارسال مدارک و یا انجام پروژه. بنابراین برای اینکه بتوانید به هدف خود برسید باید به این نکته نیز دقت داشته باشید تا زمان انجام کار، سپری نشود. در ادامه در مورد ددلاین و به طور مخصوص ددلاین دانشگاه ها مطالبی را بیان خواهیم کرد.

Image

مطلب پیشنهادی: مهاجرت تحصیلی

ددلاین چیست؟

 قبل از اینکه نکات مهم ددلاین (Deadline) دانشگاه ها را بیان کنیم، ابتدا در مورد مفهوم ددلاین مطالبی را بیان می کنیم. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، ددلاین به معنی ضرب العجل است و در واقع به این معنا است که برای گرفتن پذیرش و یا انجام پروژه و ... زمان مشخصی در نظر گرفته شده است که باید در مدت زمان تعیین شده، مدارک لازم را برای دانشگاه و یا موسسه فرستاد. چنانچه بعد از مدت تعیین شده مدارک ارسال گردند، از طرف دانشگاه و یا هر موسسه ای مورد تأیید قرار نمی گیرند. این مدت زمان معین برای ارسال مدارک را ددلاین می گویند. حال چگونه ددلاین ارسال مدارک را پیدا کنیم؟ در واقع با مراجعه به سایت دانشگاه و دریافت اخبار مربوط به پذیرش دانشجویان بین المللی و همچنین ددلاین ارسال مدارک، می توان به این اطلاعات دست یافت. این مدت زمان برای دانشگاه ها و رشته های مختلف می تواند متفاوت باشد و از 2 تا 6 ماه متغیر است. بعد از این مدت باید خود را به کشور و دانشگاه مورد نظر رسانده و برای ثبت نام اقدام کنید. چنانچه نتوانید در این زمان مدارک خود را ارسال کنید باید روش های دیگری را در پیش بگیرید. حال نکات مهم ددلاین (Deadline) دانشگاه ها را بررسی خواهیم کرد. مهاجرت تحصیلی

نکات مهم ددلاین دانشگاه ها

اکنون بیایید در مورد نکات مهم ددلاین (Deadline) دانشگاه ها صحبت کنیم. برای اینکه بتوانید در زمان تعیین شده اپلای و مهاجرت خود را به درستی انجام دهید باید به این نکات توجه داشته باشید:
-    قبل از هر کاری به سایت دانشگاه رفته و ددلاین آن را ببینید تا بتوانید برای تهیه مدارک لازم، برنامه ریزی داشته باشید.
-    با ارسال زودتر مدارک شانس دریافت بورسیه تحصیلی را برای خود بیشتر می کنید. 
-    بعضی از مدارک در چند مرحله باید ارسال شوند و این امر در زمان ارسال مدارک ممکن است پیش بیاید که اگر زود اقدام نکنید ممکن است به ددلاین نرسید و تلاش های تان نتیجه ای را در بر نگیرد.
-    نمره زبان کمی دیر به دست دانشگاه می رسد و این امر ممکن است برای کسانی که دیر اقدام به ارسال می کنند ایجاد مشکل کند.
-    ددلاین دانشگاه ها تا آخرین ساعت روز تاریخ تعیین شده است. به عنوان مثال اگر ددلاین یک دانشگاه 1 فوریه باشد، آخرین مهلت برای اینکه مدارک به دست آنها برسد در ساعت 24 روز 1 فوریه است.
-    مدارک لازم را حداقل یک هفته قبل از زمان ددلاین، آپلود کنید چرا که ممکن است با مشکلات فنی برخورد کنید و در این مواقع زمان لازم برای اصلاح و آپلود مجدد را داشته باشید.

در برخی مواقع ممکن است دانشگاه ها بخواهند تا هزینه های لازم، به صورت بانکی پرداخت شوند و این امر نیز زمان بر خواهد بود. 

Image

مطلب پیشنهادی: بورسیه تحصیلی

مهم ترین ددلاین ها 

در اکثر دانشگاه های آمریکا و کانادا، ددلاین مشخصی وجود دارد. غالباً ددلاین های ترم پاییز از ماه دسامبر شروع شده و تا ماه فوریه ادامه دارد. این ددلاین بسیار حائز اهمیت است چرا که 80 درصد پذیرش ها در این ددلاین صورت می گیرد. غالباً ددلاین اکثر دانشگاه ها از ماه دسامبر آغاز می شود و اگر این ددلاین را انتخاب و مدارک خود را تا قبل از این ددلاین آماده و ارسال کنید، شانس بیشتری در گرفتن پذیرش خواهید داشت چرا که دانشگاه های بیشتری را برای پذیرش در پیش روی خود خواهید دید. حال اگر از زمان ددلاین گذشته باشد باید چه کرد؟ اگر به نکات مهم ددلاین (Deadline) دانشگاه ها توجه نکرده باشید و زمان آن گذشته باشد می توانید دلایل خود را به صورت نامه ای برای قسمت پذیرش دانشگاه توضیح دهید و از دانشگاه بخواهید مدارک شما را بپذیرد. در این نامه باید برای دانشگاه توضیح بدهید که چرا با وجود از دست دادن ددلاین هنوز برای آنها ارزشمند هستید.

Image

برخی از کالج ها در پذیرش دانشجو شرایط تمدید ددلاین را دارند و بر خلاف قوانین ددلاین دانشگاه عمل می کنند. باید با کالج دانشگاه تماس بگیرید و از این موضوع مطمئن شوید. در صورت صادق بودن این امر هنوز هم می توانید مدارک لازم را ارسال کنید. در پایان به این نکته توجه داشته باشید که ارسال مدارک باید در زمان ددلاین دانشگاه ها صورت گیرد و چنانچه بعد از این زمان اقدام کنید، ممکن است تقاضای شما رد شود. ما در این مقاله سعی کردیم نکات مهم ددلاین (Deadline) دانشگاه ها را به طور خلاصه بیان کنیم و به برخی از راه کارهایی که برای از دست ندادن ددلاین وجود دارد اشاره کردیم. در ادامه توضیح دادیم که اگر زمان ددلاین را از دست دادید ممکن است بتوانید با تماس گرفتن با دانشگاه و کالج مورد نظر آنها را متقاعد کنید که هنوز برای آنها مفید هستید و مدارک شما را بپذیرند. 

مطلب قبلی هزینه زندگی دانشجویی در آمریکا
مطلب بعدی مزایا و معایب تحصیل در خارج از کشور
269 رتبه بندی این مطلب:
5.0
 

نوشتن یک نظر

با تکمیل این فرم شما شرایط و قوانین و حریم خصوصی این سایت رو خوانده و قبول میکنید
افزودن نظر

انتخابگر پوسته